چگونه کفش بچه گانه مناسب خریداری کنیم؟

بدون شک، یکی از وظایف دشواری که والدین باید به صورت مداوم انجام دهند، خرید کفش برای فرزندانشان است. دلیل این مسئله نه تنها به حساسیتی که کودکان به افراد بزرگسال دارند برمی‌گردد بلکه به رشد مداوم سایز پای آنها نیز مرتبط است. راهنمای خرید کفش بچه‌گانه بسیار متفاوت از راهنمای خرید کفش ورزشی مردانه یا کفش روزمره مردانه است. خرید کفش بچه‌ها نیاز به رعایت نکات مهم و دقیق دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سن کودک

سن فرزند یکی از عواملی است که در راهنمای خرید کفش بچه‌گانه باید به آن اشاره کنیم. به عنوان مثال، نوزادان تا زمانی که راه رفتن را یاد نگرفته‌اند، نیازی به کفش ندارند؛ چرا که برای آن‌ها کاربردی ندارد. به دلیل پوست حساس آن‌ها، بهتر است برای جلوگیری از هر گونه آسیب به پای آن‌ها، از جوراب‌های پارچه‌ای و ضد حساسیت برای پاهایشان استفاده کنید.

زمانی که کودکان شروع به راه رفتن می‌کنند و تبدیل به کودکانی نوپا می‌شوند، خرید کفش‌هایی با کفی محکم و در عین حال منعطف که امکان تنفس و تهویه مناسب را داشته باشند، پیشنهاد می‌شود؛ اینگونه آن‌ها راحت‌تر می‌توانند راه بروند و به تدریج پیشرفت کنند.

اگر کودک شما به سنی رسیده که باید به مهدکودک یا مدرسه برود، بهتر است که هنگام خرید کفش بچه‌گانه برای او، به راحتی و استحکام کفش توجه کنید؛ زیرا کودک شما در مهدکودک دوره‌ای پرتحرک را تجربه می‌کند و ممکن است در معرض ضربه به پاهایش قرار بگیرد. اینگونه می‌توانید از هرگونه آسیب احتمالی که ممکن است به او وارد شود، جلوگیری کنید.

  • محل استفاده از کفش

یکی از نکات حائز اهمیت در هنگام خرید کفش بچه‌گانه، محیطی است که فرزند شما قصد دارد کفش را در آنجا استفاده کند. اگر قصد خرید کفش برای مدرسه، پیش‌دبستانی یا مهدکودک او را دارید، ابتدا بررسی کنید که آیا مراکز آموزشی مشخصی برای فرم لباس و کفش کودکان در نظر گرفته‌اند یا نه! در صورتی که چنین فرمی وجود داشته باشد و کفشی به‌جز کفش مشخص و مطابق با یونیفرم مشخص مورد نیاز نیست، خرید نادرستی انجام داده‌اید که متأسفانه به علت رشد پای فرزندتان، بلااستفاده خواهد ماند.

اگر کودکتان قرار است که به کلاسهای ورزشی برود، باید متناسب با آن ورزش کفش بچه گانه خریداری کنید. مثلاً کفشهای مخصوص دویدن، دارای آج هایی در کف کفش هستند که موجب افزایش سرعت فرزند شما تنها در آن مسیر مستقیم می شود. در واقع اگر کودک یکدفعه متوقف شده و یا تغییر مسیر دهد، هم موجب استهلاک کفش می شود و هم آسیب هایی به کف پا و مچ کودک در این حرکات ناگهانی وارد شود.

  • هزینه کفش

یکی از نکات حائز اهمیت در راهنمای خرید کفش بچه‌گانه، هزینه‌ی خرید کفش می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید یا حتی قبل از انتخاب هر نوع کفش بچه‌گانه، هزینه‌ای که باید برای خرید آن متحمل شوید را مشخص و در دسترس خود قرار دهید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با سادگی، کفش‌های اضافی که با بودجه شما همخوانی ندارند را از لیست خریدتان حذف کنید و به سرعت به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کودکان مانند بزرگ‌ترها نیستند. اگر یک جفت کفش برای کودک خریداری کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او تا سال بعد از آن استفاده کند. به دلیل رشد مداوم و پرشتاب پای کودکان، بهتر است که به فکر خرید چند جفت کفش کودکانه در سال باشید.

10 ویژگی خرید کفش بچگانه که باید به آن توجه کرد

1- انتخاب اندازه مناسب برای کفش‌های کودکان

در گذشته، والدین معمولاً برای فرزندانشان به دلیل رشد پای کودکان، کفش‌هایی با اندازه چند سایز بزرگتر از پای واقعی کودک می‌خریدند. اما این رویکرد صحیح نبود زیرا باعث ایجاد مشکلاتی می‌شد. زمانی که کودک راه می‌رود یا شروع به دویدن می‌کند، کفش‌های بزرگتر می‌توانند تعادل کودک را به خطر بیندازند و باعث بیشتر زخم‌های کودکی و خرابی کفش شوند.

بهترین روش انتخاب کفش برای کودکان انتخاب اندازه‌ای است که برای پا راحت باشد و در نهایت حدود 4 تا 5 میلیمتر از جلوی کفش خالی باشد. کفش نباید خیلی بزرگ بوده و بر روی کف پای کودک قرار داشته باشد تا از کوچک شدن زودرس کف پای کودک جلوگیری شود.

2- زیره کفش نرم و راحت باشد

در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، کفش‌های کودکان جدیدی با طراحی‌های متفاوت و نوآورانه به بازار عرضه می‌شوند. این کفش‌ها دارای زیره‌های بسیار نرم و راحت هستند و در عین حال دارای مقاومت و سازگاری با فرسایش و خردگی می‌باشند. در طی زمانی که کودکان از این کفش‌ها استفاده می‌کنند و بارها و بارها بر روی زمین حرکت می‌کنند، کفش‌ها به تدریج ساییده و خرد می‌شوند. اما اگر به زیره‌ها دقت کنید، متوجه خردگی کمتری در آنها خواهید شد. این امر با تجزیه و تحلیل مواد سازنده زیره و انجام آزمایش‌های مکرر بر روی آنها جهت اندازه‌گیری فرسایش آنها در طول زمان ممکن می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم کفش‌های کودکان خوب، زیره نرم و در عین حال مقاوم و محکم آنهاست. برای تشخیص این ویژگی، می‌توانید با انگشت شست خود به قسمت پاشنه کفش فشار دهید. در این حین باید نرمی زیره کفش را به وضوح احساس کنید.

3- زیره کفش انعطاف پذیر باشد

زیره کفش کودکان علاوه بر نرمی، باید دارای ویژگی ارتعاشی نیز باشد. وقتی با انگشت شست خود به زیره کفش نوزاد فشار می‌آورید، باید بعد از فشار به حالت اولیه خود بازگردد؛ این کار را چندین بار تکرار کنید. با این کار نرمی و انعطاف‌پذیری یک کفش خوب را به طور کامل می‌توانید احساس کنید.

4- رویه کفش نوزاد پارچه ای و از الیاف طبیعی یا چرم طبیعی باشد

اگر قصد خرید کفش برای فصل‌های بهار و پاییز دارید، حتماً یک جفت کفش با رویه‌ای از پارچه و الیاف طبیعی را انتخاب کنید. اگر کفش از الیاف طبیعی و پارچه‌ای باشد، به راحتی جریان هوا را از خود عبور داده و پای فرزند شما در داخل کفش عرق نمی‌کند.

در حال حاضر کفش‌های جدیدی به بازار عرضه شده‌اند که علاوه بر اینکه از عرق پای کودک جلوگیری می‌کنند، زیره آنها همچنان با بوی خوشی عطر ده و این بوی خوش را به مدت طولانی حفظ می‌کنند، به عنوان مثال صندل‌های نوزادی از برند زاکسی یا کفش‌های بچگانه از برند فلوسی.

اگر قصد خرید کفشی از جنس چرم دارید، ترجیحاً از چرم طبیعی استفاده کنید. در حال حاضر استفاده از فوم به جای چرم برای تولید کفش‌ها رایج شده است اما این انتخاب به دلیل قیمت ارزان فوم انجام می‌شود، در حالی که فوم از کیفیت و دوام مناسبی برخوردار نیست.

5- کفش کاملا سبک باشد

وزن کفش برای کودکان خردسال و کودکانی که به تازگی راه رفتن را آموخته‌اند بسیار مهم است. حتماً کفشی را انتخاب کنید که دارای زیره‌ای سبک باشد. هرچه کفش سبک‌تر باشد، راه رفتن برای کودکان آسان‌تر خواهد بود. اما حتماً به یاد داشته باشید که انتخاب کفش سبک نباید به قراردادن کیفیت زیره و رویه کفش کمک کند. معمولاً کفش‌هایی که رویه‌ای از جنس پارچه دارند، سبک و راحت هستند.

6- کفی و زیره کفش بچه گانه طبی باشد

کف کفش بچگانه باید دارای طبی آناتومیک باشد! اینکه کف کفش بچگانه طبی باشد به این معنی است که نهایتاً با طبیعت و آناتومی پای کودکان تطابق دارد و ممکن است با کف کفش‌های بزرگتر برای بزرگ‌ترها متفاوت باشد.

در گذشته کف کفش‌ها در قسمت گودی کف پا برجسته‌تر بود تا گودی پای کودک را پر کند اما امروزه با توجه به اینکه پای کودکان این گودی را ندارد و با گذر زمان، کف پای کودکان دچار تغییرات بیشتری می‌شود؛ به همین دلیل کف پای هر کودک می‌تواند با کودک دیگری متفاوت باشد و در راه رفتن کودک بسیار تاثیرگذار است.

7- بند کفش چسبی یا کشی باشد

آناتومی پاهای بچه‌ها به شدت متفاوت است. در برخی از کودکان، روی پایشان تپل تر است. این تپلی رویه پا باعث می‌شود که کفش به راحتی در پای کودک قرار نگیرد و باعث تغییر سایز اصلی پا شود. به همین دلیل بهتر است کفشی را انتخاب کنید که به جای بند، روی آن دارای کش باشد. پوشیدن کفش کشی کودک برایش آسان‌تر بوده و کودک شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

اگر این نوع کفش را در بازار پیدا نکردید، بهتر است کفشی را انتخاب کنید که دارای بند چسبی باشد. باز و بسته کردن کفش‌های با بند چسبی هم برای والدین و کودکان آسان‌تر است.

8- ارتفاع پاشنه کفش بچه گانه از پنجه باید بیشتر باشد

یکی از موارد حیاتی در انتخاب کفش مناسب برای کودکان، ارتفاع پاشنه و پنجه کفش از سطح زمین است. برای اطمینان از اینکه کودکان بهترین تعادل را در زمان راه رفتن حفظ کنند، بهتر است ارتفاع پاشنه کفش حدود 4 تا 5 میلیمتر بیشتر از پنجه آن باشد. این جزئیات در ایجاد تعادل و راحتی کودکان بسیار مؤثر هستند.

9- زیره کفش بچه گانه تخت نباشد

در هنگام خرید کفش بچه‌گانه، بهتر است کفشی انتخاب کنید که تخت نباشد. اگرچه امروزه کفش‌هایی طراحی شده‌اند که به نظر می‌آید که از بیرون تخت باشند اما اگر داخل آنها را ببینید و با دست لمس کنید، متوجه می‌شوید که از داخل تخت نیستند و ارتفاع پنجه و پاشنه آنها با هم تفاوت دارد؛ ما به این گروه کفش‌ها اشاره نمی‌کنیم. کفشی را انتخاب می کنیم که هم زیره‌ی آن خشک و انعطاف‌پذیر نبوده و هم از داخل و بیرون تخت باشد.

زیره کفش بچه‌گانه نباید نازک باشد! ضخامت زیره کفش باید با توجه به سایز آن بین 1 تا 2 سانتیمتر باشد و ارتفاعش همانطور که گفته شد، در قسمت پاشنه کفش باید 4 تا 5 میلیمتر بیشتر از پنجه آن باشد.

10- زیره کفش آجدار باشد

زیره کفش‌های بچه‌گانه باید آجدار باشد. زیره کفش بچه‌گانه باید مناسب باشد تا هنگام راه رفتن بر سطوح سنگی و سرامیکی لغزش نیافتد. این آجدار بودن زیره باعث می‌شود که کودک کمتر به زمین بخورد. با این حال باید به یاد داشته باشید که فقط آجدار بودن زیره کفش کافی نیست. زیره باید از موادی ساخته شده باشد که بر روی سطوح سنگی و سرامیکی و دیگر مکان‌های با سطح ناهموار لغزش نکنند. یکی از بهترین مواد برای ساخت زیره‌ها از جنس PVC می‌باشد.

پاسخ به 5 سوال متداول در رابطه خرید کفش بچه‌گانه

1- نکات مهم در خرید کفش بچه گانه کدامند؟

  • به زیره کفش توجه کنید، زیرا آن باید کاملاً آجدار، نرم، و انعطاف‌پذیر باشد.
  • ترجیحاً رویه کفش از پارچه و الیاف طبیعی یا چرم طبیعی باشد.
  • کفی کفش باید کاملاً طبی باشد و گودی پا را پر کند.
  • ترجیحاً کفش بچه‌گانه باید دارای بندهای چسبی یا بندهای کشی باشد.
  • زیره کفش نباید تخت باشد.

2- برای اطمینان از تناسب کفش با پای کودکتان، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • بین پاشنهٔ پا و انتهای کفش باید فاصلهٔ حداقل یک شست کودک وجود داشته باشد.
  • در پنجه، باید فضای کافی برای قرار گرفتن بلندترین انگشت پا تا قسمت جلویی کفش وجود داشته باشد.

با رعایت این نکات، می‌توانید مطمئن شوید که کفش کودک شما با پای او متناسب است و او بتواند به راحتی در آن حرکت کند.

3- چرا بهتر است از خرید کفش کودک با جنس پلاستیک خودداری کنیم؟

زیرا این نوع کفش‌ها ممکن است باعث آسیب‌هایی نظیر التهاب، حساسیت، تغییر شکل پا، صدمه به تاندون‌های پا و... در کودکان شوند.

4- کفش مناسب مدرسه چه ویژگی هایی دارد؟

  • کفش مناسب برای مدرسه باید سینه پا را به خوبی بپوشاند.
  • از جنس چرم باشد، دارای بند باشد و حداقل یک سانتیمتر پاشنه داشته باشد تا پاشنه و پنجه پا در یک خط باشند.
  • همچنین، باید توجه داشت که دانش‌آموزانی که به سن بلوغ رسیده‌اند نباید از کفش‌های چسبی یا اسپرت استفاده کنند؛ زیرا در این سن، اندازه پا کمی بزرگتر می‌شود و استفاده از این نوع کفش‌ها ممکن است باعث صاف شدن کف پا شود.

5- کفش های نامناسب برای مدرسه کدامند؟

  • استفاده از کفش‌های کتانی برای مدرسه مناسب نمی‌باشد، این نوع کفش‌ها تنها برای فعالیت‌های ورزشی مناسب هستند.
  • زمان مناسب برای خرید کفش را باید به این صورت بیان کرد: ساعات میانه روز که پا اندازه‌ی طبیعی خود را دارد، بهترین زمان برای خرید کفش برای دانش‌آموزان است.
  • پوشیدن کفش‌های ناستاندارد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند صاف شدن کف پا، درد مچ، درد زانو و درد کمر گردد که بر سلامت دانش‌آموزان ضررآور است.
  • انتخاب کفش‌های تنگ ممکن است به انحراف پنجه پا منجر شود، در حالی که انتخاب کفش‌های گشاد ممکن است باعث پهن تر شدن پا از وضعیت عادی گردد.
  • هیچ‌گاه پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای دانش‌آموزان مناسب نمی‌باشد.

نتیجه گیری...

طراحان کفش بچگانه امروزه مدل‌هایی از کفی کفش نوزادان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که کف آن‌ها نرم و انعطاف‌پذیر باشد. این نرمی باعث می‌شود که کفی کفش به خوبی با تغییرات گودی کف پای نوزاد هماهنگ شود که در سنوات مختلف و حتی ماه‌های مختلف متفاوت است؛  در عین حال شکل و انعطاف‌پذیری اصلی خود را حفظ کند. بنابراین کفی کفش نوزاد ممکن است دارای برجستگی نباشد.

برای ساخت این نوع کفی کفش نوزاد از مواد استاندارد استفاده می‌شود تا کفی کفش نرم باشد و در عین حال انعطاف‌پذیری هم داشته باشد. در طول زمان که پای نوزاد رشد می‌کند، زیره نیز به تدریج تغییر می‌کند و شکل کف پای نوزاد را به خود می‌گیرد.